➤ NENÍ CHÂTEAU JAKO CHÂTEAU...
S názvem "château" se na etiketách vín setkáváme poměrně často. Znamená to automaticky, že vína byla vyrobena na skutečném zámku?
Bohužel nikoliv - realita je mnohem méně romantická. Název "château" doplněný jménem vinařství se začal používat v Bordeaux v 16.století - jako první přišel s tímto nápadem vévoda de Pontac, který chtěl odlišit svá kvalitní vína od nekonečného množství bezejmenných soudků s vínem, které se tehdy exportovaly do Anglie a vytvořil tím první luxusní značku na světě, Château Haut Brion.
Bordeaux bylo již od 12.století rájem velkých a úspěšných obchodníků s vínem - většina z nich vlastnila honosná sídla v regionu, v jejichž sklepeních zrála vína jako výnosný obchodní artikl. Vína se vyvážela především do Anglie a Nizozemí a téměř bezvýhradně pocházela ze sklepů luxusních sídel bohatých obchodníků. Postupně však s vínem začali obchodovat také menší vinaři, kteří brzy zjistili, že název "château" na etiketě prodává mnohem lépe - a tak si mnozí z nich do svého obchodního názvu přidali slovíčko "château".
Dnes v Bordeaux najdeme více než 6000 “châteaux” - většinou se jedná pouze o obchodní název menšího či většího vinařství, které se nijak neliší od tradičních vinařských domů nebo sklepů. Opravdové zámky, “châteaux”, samozřejmě stále existují, ale jsou velmi vzácné. V Bordeaux pojem “château” v podstatě reprezentuje nemovitost, která patří vinaři, který na ní pěstuje a vyrábí svá vína, pojem nemá co dělat s architekturou.
Úspěch slovíčka "château" jako obchodní značky inspiroval tisíce vinařů nejenom ve Francii, ale doslova po celém světě - dnes si můžeme dopřát vína s názvem "château" například z Languedocu nebo Burgundska - ale také z České republiky, Maďarska, Chile nebo ze Spojených států.